בשיעור זה אנו כותבים תוכנה באמצעות סביבת Scratch. הפרוייקטים שלנו הם בעיקר סרטוני אנימציה ומשחקים. למדנו כיצד לשלוט בתנועת הדמויות, להגיב לאירועים שונים במשחק (לדוגמה, לדעת מתי אחת הדמויות מצליחה לתפוס דמות אחרת), להוסיף למשחק הגבלת זמן ומונה נקודות. הכרנו מבני בקרה - תנאים ולולאות, ודרכים להעביר מסרים בין הרכיבים השונים של התוכנה. ראינו שהמחשב אמנם מדויק ומהיר, אבל לא חכם... ושכדי לגרום לו לבצע מה שאנחנו רוצים, צריך להצליח לכתוב הסבר מדויק ומפורט. להסבר כזה קוראים אלגוריתם - רצף פעולות, שביצוען בזו אחר זו מביא לפתרון בעייה. למה Scratch? Scratch היא סביבת פיתוח תוכנה פשוטה. את התוכנה כותבים ע"י חיבור של פעולות שונות זו לזו, כמו שבונים פאזל. ב-Scratch קל מאוד ליצור סרטונים או משחקים שבהם כמה דמויות. יתרון נוסף של Scratch הוא שיש לה תרגום לעברית. כך גם מי שלא שולט באנגלית יכול לכתוב תוכניות. Scratch היא תוכנה חופשית, מה שאומר שמותר ורצוי להתקין אותה על המחשב שלכם, וזה לא עולה כסף. את Scratch מפתח צוות במכון הטכנולוגי של מסצ'וסצס (MIT), ויש צוותים רבים בכל העולם שעוזרים לתרגם את התוכנה לעשרות שפות. לאחרונה יצאה גרסה חדשה של Scratch, שבה ניתן לעבוד דרך האינטרנט, בלי להוריד תוכנה למחשב שלכם. בגרסה 2.0 (הגרסה החדשה) ניתן אפילו לכתוב משחקי רשת. רוצים לנסות בבית?
|